1. Webbplatsen
Om webbplatsen inte är tillräckligt bra, snabb och användarvänlig både på stationära och mobila enheter, spelar det ingen roll hur mycket man annonserar. Man slösar på pengar utan resultat.
Lösning: Se till att webbplatsen är bra via opartiska parter, inte kollegor eller vänner/familj – Innan annonsering.
2. Analys
Spårning är A & O för att man ska kunna nå bästa resultat. Utan spårning, ingen mätning. Och utan mätning, inget att förbättra. Allt börjar med spårning!
Lösning: Sätt upp ett Google Analytics konto, vilket är gratis, för att se hur trafiken till din webbplats fungera. Har ni en e-handel bör ni ha e-commerce. Annonserar ni på Facebook eller Instagram är det viktigt att implementera pixeln/koden korrekt. Sätt sedan upp mål och definiera vad en konvertering är hos er och börja mät.
3. Löpande uppföljning
Utan optimering eller uppföljning är det svårt att nå sina mål. Vem är din kund? Vad gör dem? Är det kvinnor eller män? Vilken tid är tid/dag konverterar dem?
Mål
Era mål: Nå grillfantaster som bor i närheten av er restaurang.
Analys
”Vad” säger siffrorna: Kvinnor mellan 35-44 planerar måltiderna och bokar bord via mobiler på din familjerestaurang. De bokar oftast på eftermiddagar.
Action
Lösning baserat på data: Ändra på annonserna så de tilltalar kvinnor 35-44 år gamla, optimera landningssida och budjustera på tider och mobiler.
Det här är vanliga misstag vi ser att företag ofta gör. Det kan kosta mycket pengar, tid och kan t.o.m skada varumärket. För oss är det fundamentalt att de 2 första punkterna är på plats innan annonsering och löpande optimeringar är en självklarhet.
Behöver ni råd eller hjälp kontakta oss gärna. Ingen fråga är för liten eller stor.