År 2016 lämnade Pia Google Partners i Köpenhamn och anslöt sig till SEO Sverige, en framstående digital byrå i Malmö.
Sedan dess har hon arbetat med en bred kundkrets, allt från nystartade företag som vill stärka sin digitala närvaro till etablerade, internationella bolag som söker avancerade och skalbara lösningar för sina digitala marknadsföringsstrategier. Med
sin djupa erfarenhet inom Google Ads och andra digitala marknadsföringsplattformar hjälper Pia företag att nå sina mål genom att maximera deras synlighet online och optimera deras marknadsföringsbudgetar. Hennes arbete har haft stor inverkan på företag i olika branscher, både på den svenska marknaden och globalt.
Vad har förvånat dig mest med att arbeta på byråsidan?
Hur roligt det är att jobba och ha nära kontakt med våra kunder! De senaste åren som jag jobbade på Google vände jag mig enbart mot digitala byråer, som till exempel SEO Sverige.
Då hade jag nästan ingen kontakt med slutkund alls. Även hur roligt det är att jobba i grupp för att öka synergierna för våra kunder med mina kollegor som också är specialister fast i andra medier som Facebook/Instagram, LinkedIn, Snapchat och SEO.
Vilken av Googles produkter använder sig flest företag av?
Google Sök, vilket oftast är de lägst hängande frukterna då man redan är i köpcykeln när man börjar Googla.
Vilken produkt har du sett en stark ökning av?
Definitivt YouTube och Google Shopping. Bara 2017 ökade Google Shopping med ca 200%. Shopping-kampanjer är det framförallt renodlade e-handlare som har störst nytta av men synlighet på YouTube är något alla företagare kan ha nytta av att använda i sin kommunikation.
Vad är den största utmaningen med att arbeta med Googles produkter nu när du är på “andra sidan”?
Jag är mycket glad över att vi har bra kontaktpersoner på Google som uppdaterar mig då det helt klart är svårare att hålla sig uppdaterad med alla förändringar och nyheter när man är utanför “Google-bubblan”. Det gäller att man tar tid på sig att utbilda sig vidare, utvärdera förändringar och uppdateringar för att förstår vad som fortsättningsvis kan fungera för våra kunder.
Vad är den vanligaste frågan du får när det kommer till digital marknadsföring?
Vad kostar det? 😀
Vad är det bästa med att jobba med SEO Sverige istället för på Google?
Det finns många fördelar helt klart. Att jobba nära och långsiktigt med våra kunder, mina fantastiska kollegor och att det är hundvänligt ligger på topplistan!
Tack för dina svar Pia, avslutningsvis vilket råd har du att bjuda på att ta med sig in i 2019 när det kommer till digital marknadsföring?
När det kommer till företag som ska starta upp med annonsering så är det samma som för 5 år sedan. Ha en bra bas. Vilket är målet/målen med marknadsföringen? Ha en bra hemsida som fungerar för de målen. Kontakta flera byråer innan ni bestämmer er för att köra igång för det är en djungel.
För företag som redan marknadsför sig – Ha en bra insikt i rapporteringen av Google Ads. Då förstår ni bättre vad som har hänt, vad som fungerar eller inte. Då kan ni ta ett bättre beslut om fortsatt annonsering.
Är du intresserad av Google Ads – kanske har du redan ett befintligt engagemang eller så är du på väg att starta ett helt nytt? Vi erbjuder en kostnadsfri mindre utvärdering av ditt befintliga konto. Ofta finns det mycket pengar att spara genom professionell hantering.