Google Analytics lanserar nu Property Moving, en mycket efterlängtad funktion som möjliggör flytt och omorganisering av existerande konton. Detta är till glädje för alla, från kund som nu enklare kan gruppera konton och domäner på ett mer effektivt sätt, men också för oss i tredjepart som hanterar andras konton.
Google Analytics, verktyget som sprider ljus i webbanalysmörkret, är ett måste för den någorlunda ambitiösa webbmastern. Här genereras data från alla sajtens besökare, och man kan enkelt dra slutsatser, mäta målinställningar och göra motiverade ändringar utefter önskade resultat. En guldgruva för alla sajtägare där ute, helt enkelt.
Men för oss tredjepartsföretag, vi som sätter upp och sköter Analyticskonton åt andra, har länge haft ett stort problem. De konton som startats som Property konton under Account av tredjepartsföretag har varit oflyttbara. Därför har det varit vanligt med Analyticskonton, konton med flera år av samlad data, som ägs av tredjepartsföretag, istället för den kund som faktiskt äger sajten. Dock inte för oss på SEO Sverige som alltid sett till att kunden själva står som ägare av ett helt nytt och fräscht konto, men detta har givetvis varit en otrygghet för många IT-avdelningar där ute, men som nu är ett minne blott.
För med Property Moving kan vi som konsulter hjälpa våra kunder med deras Analyticskonto, och se till att de har full kontroll över sitt eget konto. Vilket är eftersträvansvärt, både för oss och för våra kunder. Det krävs dock lite justeringar i kontots hierarkier då man måste ha Manage Users and Edit permissions för båda kontona vid överflytten.
Så äntligen, efter dryga 10 år med Google Analytics, så händer det fortfarande positiva saker. Vem sa att gamla hundar inte kan lära sig nya trick?
Vi på SEO Sverige har själva testat att flytta på Property nivå och det gick hur bra som helst!
Läs mer på Improved Analytics Administration via Property Moving