Många struntar i att använda sig av Description taggen på webbplatsens undersidor och det är vansinnigt!
Description eller beskrivning på svenska, är till för att man skall beskriva innehållet på respektive undersida för Google och andra sökmotorer. Sökmotorerna kan se använda hela eller delar av beskrivningen som ett textutdrag till sökresultatet.
Vad som är viktigt med beskrivningen är att den välskriven, beskrivande och attraherande. Varje unik undersida skall ha sin unika beskrivning och använd gärna viktigt sökord tidigt i beskrivningen eftersom den blir markerad som fet text i ett sökresultat!
Om man inte skriven en egen beskrivning så kommer Google att själv välja att visa vad de anser vara mest relevant. Det kan dock bli en beskrivning som inte alls lockar nya klick som skall leda till ex. nya kunder!
156 tecken i beskrivningen
En beskrivning skall helst innehålla mindre än 156 tecken inkl. mellanslag, för att det skall bli snyggt i resultatet. För lång text knoppas av genom att Google lägger till … i slutet och det kan ske mitt i en viktig mening!
Obs! I vissa fall så kan Google själv välja innehåll till beskrivningen vid ett sökresultat även om du själv skrivit en beskrivning. Detta händer då Google själva anser att deras egen beskrivning är mer relevant!
Description taggen kan man se i koden till en webbplats och den brukar finns högst upp i koden och ser ut så här:
<meta name=”description” content=”Säljande och spännande beskrivning av sidan som man kommer till när man klickar på ett Google resultat!” />