Världens största sociala nätverk blir plötsligt transparent. Du kan nu som användare ta reda på hur mycket Facebook vet om dig. Undersök själv, hur bra stämmer det?
Facebook har länge erbjudit annonsörer möjligheten att intressestyra annonser mot deras användare, baserat på flera olika variabler, och de flesta av oss – nu sex miljoner svenska användare – är införstådda med Facebooks intäktsmodell. Vi accepterar det faktum att det är vi som är produkterna, och att all vår aktivitet på Facebook, och även mycket av vår aktivitet utanför nätverket, loggas, paketeras och säljs vidare till annonsörer. Det är så de tjänar sina pengar.
I huvudsak har Facebook tre olika sätt att tillskriva oss olika intressen och egenskaper. Den första är den information vi själv ger Facebook – ålder, kön, civilstatus, utbildning osv. Det andra sättet bygger på vår aktivitet – vad klickar vi på, vad läser vi, vem följer vi? Och sist men absolut inte minst spårar Facebook oss även utanför Facebooks miljö genom att låta cookies registrera vilka sidor vi besöker, hur länge och när. Men vi har tidigare saknat möjlighet att ta reda på hur mycket, och vad, Facebook vet om oss. Fram tills nu. Nu kan alla användare enkelt ta reda på vilka intressen Facebook tror vi har, och vad som ligger som grund för alla de annonser vi dagligen exponeras för.
Varför öppnar Facebook upp?
Efter att själv undersökt saken, vågar jag påstå att Facebook har en bit kvar till att riktigt effektivt erbjuda annonsörer de målgrupper de vill nå. Många av de intressen Facebook hävdar att jag har, kan på sin höjd beskrivas som kvalificerade höftningar. Men med den nya funktionen kan jag som användare själv gå in och redigera i min lista av påstådda intressen, allt för att göra min användarupplevelse bättre, men också för att förbättra Facebooks produkt, det vill säga en så precis bild av vem jag är som möjligt.
Detta talar för två saker:
- Facebook kommer fortsätta dominera den digitala världen väldigt lång tid framöver. De är redan nu en väldigt effektiv kanal när det kommer till marknadsföring, och oavsett vad annonsören säljer, är det få andra nätverk som kan erbjuda samma chans till positiv ROI. Detta samtidigt som de står ohotade som den mest självklara plattformen för kundrelationer och varumärkesbyggande. Kan de förbättra sin produkt och möjliggöra träffsäkrare annonsering ytterligare, samtidigt som de förbättrar användarupplevelsen, då kommer ingen kunna på allvar hota dem, inte på ett bra tag i alla fall.
- Facebook vet om att deras inriktningsmetoder kan förbättras. De vet också om att hela deras affärsidé bygger på användarens vänliga inställning till dem. Genom att nu väldigt tidsenligt bjuda på transparens och öppenhet gentemot användarna, stärker de relationen sinsemellan, samtidigt som produkten mot annonsörerna blir bättre. Den öppenheten talar för att Facebook tar kritiken, som under flera år riktats mot företaget, på allvar. De visar öppet för oss användare vad de tror de känner till om oss, och ber oss korrigera eventuella felaktigheter.
Så här gör du!
Hur gör du då för att lära känna dig själv lika bra som Facebook känner dig? Genom att trycka på det lilla krysset uppe i höger hörn på valfri annons, rullas det ner en meny där du väljer alternativet ”Why am I seeing this?”.
En ruta dyker upp som låter dig klicka på ”Manage your ad preferences” och voilá – här har du hela listan med intressen Facebook tror du har. Listan består av de inriktningsmetoder annonsörerna använder för att exponera sina annonser för dig. Så nu vet du varför du ibland känner dig oerhört missförstådd av Facebook, de vet helt enkelt inte bättre.
Vill du veta mer om Facebook och dess användningsområden – som annonsör, företag eller användare – ring oss på 040-882 70 eller mejla oss på info@seosverige.se. Vi kommer gärna ut till er och berättar mer. Är ni en större grupp ordnar vi gärna seminarier eller utbildningsdagar, skräddarsydda efter era behov.