annonsering på facebook ikon

Facebook expert – Alexander Wroblewski

SEO Sveriges Facebook expert

Redan 2008 byggde Alexander Wroblewski sin första kampanj på Facebook. Annonsernas utseende och placeringar går knappt att jämföra med dagens. Under några år kunde du förvisso annonsera och uppnå bra resultat ganska snabbt, men Facebook fanns bara tillgängligt via webbläsaren. Det tog ytterligare några år innan det fanns som en app till mobilen. Därefter exploderade möjligheterna.

Alexander hjälper allt från mindre företag, med ingen Facebooknärvaro alls, till stora organisationer som kört fast i deras sociala medietänk. Med Alexander får kunderna någon med spetskompetens och som vet vad som fungerar, en kunskap han inte bara praktiserar utan även mer än gärna lär ut.

Facebook erbjuder annonsörer en uppsjö av kampanjinställningar, allt beroende på vad syftet med kampanjen är. Dessutom finns det fem olika annonsformat tillgängliga för varje kampanj, så det är inte konstigt att man som företag finner det övermäktigt och förvirrande. Lite längre ner i texten finner ni samtliga tillgängliga kampanjinställningar, samt annonsformat.

För att underlätta för er som antingen är nya med att annonsera på Facebook, eller bara behöver lite tips för att komma vidare, så har vi frågat experten om hjälp.

Facebook expert – Alexander Wroblewski med logga

Vad är styrkan med Facebook?

Den mest uppenbara styrkan med FB är så klart deras möjlighet till räckvidd. Alla har ett Facebook-konto idag, och nästan alla är vänligt inställda till att dela med sig av personlig information. I Denna information möjliggör väldigt precis målgruppssegmentering. Sen erbjuder FB otaliga olika sätt att nå denna målgrupp med kreativa A/B-testade annonser i rätt miljö, allt för att hålla kampanjerna optimerade och maximera genomslaget.

Om du bara får välja ett annonsformat på FB?

Jag tycker personligen om att använda mig av karusellen. Här har man upp till tio bilder på sig att visa vad man gör eller säljer, och med lite fantasi kan man använda formatet på ett roligt och kreativt sätt. Målet är alltid att skapa känsla av att personerna som ser annonsen vill se mer, och det möjliggör verkligen Karusellen.

Vad är det vanligaste felet annonsörer och företag gör på Facebook?

Ett misstag många gör är att de inte optimerar och jobbar aktivt med sina FB-kampanjer. Ser man att ett budskap/format/bild fungerar bra, bygg vidare på det. In och arbeta ofta med kontot. Ett bra tips är att alltid tänka på att folk tycker reklam är urtråkigt. Att tänka att man annonserar är ofta grundfelet. Jag brukar tänka att jag pratar till mina kompisar som har just det intresse som jag ringat in. Hur gör jag det så intressant och givande för dem som möjligt? Ingen gör ett företag frivilligt en tjänst, du måste väcka intresse och ge personen ett mervärde.

Ett sista tips, i en mening?

Skippa de överstylade och ”professionella” bilderna och satsa istället på det genuina och autentiska, det fungerar 9 gånger av 10 bättre.

Kampanjer tillgängliga på Facebook

  • Öka räckvidd
  • Varumärkeskännedom
  • Trafik
  • Interaktion
  • Appinstallationer
  • Videovisningar
  • Leadgenerering
  • Konverteringar
  • Produktkatalogförsäljning
  • Butiksbesök

Annonsformat tillgängliga på Facebook

  • Carousel
  • Video
  • Bild
  • Bildspel
  • Samling

SEO Sverige & Facebook-annonsering

Vi på SEO Sverige upplever ett ökat intresse kring både köpt och organisk Facebook-trafik, vilket gör oss ännu mer sporrade till att ligga i framkant. Därför ser vi alltid till att testa det nya, sälja det beprövade och skrota det gamla. Har ert företag frågor kring er FB-annonsering, kontakta Alexander redan idag eller ring oss!

Alexander, Facebook-expert

Kontakta vår Facebook expert Alexander om du behöver hjälp med din annonsering på Facebook.

alexander@seosverige.se

070-945 08 28

Facebook expert – Alexander Wroblewski 5

Behöver du hjälp av vår Facebook expert?

Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
GDPR

Läs mer om Facebook, SEO Sverige och våra tjänster