Jag började fundera på en framtidsprognos, nämligen vad har hänt med den digitala marknadsföringen om 10 år? En fråga där tankarna kan sväva iväg då det digitala ändras ständigt. Därför lär inte den digitala marknadsföringen i heller vara sig lik.

Människor är redan idag trötta på reklam och rensar cookies och börjar installera adblockers. Jag tror att om 10 år är användandet av adblockers lika självklart som virusskydd idag.

Slut på målgruppsannonsering & remarkteting

Målgruppsannonsering och remarkteting är effektivt idag men jag tror det kan verka stötande för vissa mottagare som känner sig förföljda. Det är bara en tidsfråga till det kommer lagar som skyddar användarna över internet. Det jag menar är att det kommer bli olagligt att annonsera mot målgrupper med hjälp av samlad information från t.ex. sociala medier eller vilka webbplatser de besökt.

Hejdå Facebook

Om det inte kommer hårdare lagar tidigare än 10 år tror jag människor redan har lämnat Facebook för man känner att det är ett ställe som inte längre handlar om det sociala utan att Facebook och andra företag ska tjäna pengar. Så Facebook försvinner.

Och hejdå influencers

Så om marknadsförare inte längre kan använda sig av annonser eller sociala medier hur ska man då synas på internet? Influencers? Nej de tror jag också försvinner. Det är uttjatat och läsare av bloggar eller användare av sociala medier vet att influencers är sponsrade och därför inte trovärdiga.

Framtiden då?

Eftersom reklam fortfarande ses som något störande och påtvingat för många konsumenter så tror jag att det kommer att uppfinnas någon ny typ av marknadsföring som blir något människor måste godkänna och faktiskt vilja ta emot. Det kanske blir något liknande 3D fast mer utvecklat, där användarna kan använda fler sinnen som smaka, lukta, känna? Vore ju superhäftigt och vem vill inte ta del av sån marknadsföring?

Jag skulle tro att tekniken blir för avancerad för människor och mycket kommer att skötas av robotar. Vi ser ju var artificiell intelligens börjar ta oss.

Alltså blir det en helt annan marknadsföring där användarna har mer inflytande på vad de vill ta emot. Men i vilka kanaler vi använder, det återstår att se.

Social Media Cops

/Sandra