Det är min femte vecka som praktikant på SEO Sverige, under mina första veckor här har jag fått chansen att grotta ner mig i Google AdWords och det har varit otroligt spännande att lära sig. Jag skulle vilja påstå att möjligheterna är oändliga med Google AdWords! Låter det klyschigt? Med annonser i Google AdWords kan du hamna bland toppresultaten på Google och plötsligt är dina digitala marknadsföringsmål inte långt borta. Låt mig förklara vidare vad som är fördelarna med Googles största annonseringsverktyg – Google AdWords.

Google AdWords brickor

1. PPC (Pay-Per-Click)

Pay-Per-Click är Googles betalningsmodell för Google AdWords-annonser. Betala per klick… Ja precis, du betalar inte för att synas – utan endast när någon klickar på din annons. Det är alltså väldigt kostnadseffektivt om du lyckas få relevanta klick som leder till konvertering, vilket leder oss in på nästa punkt.

2. Relevanta och målgruppsinriktade annonser

En relevant annons är A och O när det kommer till Google AdWords-annonser. En sökning som leder till en irrelevant annons är ett big nono! Det vet jag att vår egna AdWords-expert Pia håller med om, för det är hon som har lärt mig vikten av att sortera bort irrelevanta söktermer från sökordslistan. Med rätt sorts optimering dyker alltså dina annonser endast upp vid relevanta tillfällen. Det gynnar din investering och din marknadsföring kommer dessutom inte upplevas som framfusig.

3. Flexibel räckvidd

Som jag nämnde tidigare är möjligheterna med Google AdWords oändliga. Med AdWords kan du genom några enkla inställningar ställa in vilka geografiska områden annonsen ska visas i och på vilket språk. Globalt eller lokalt – du väljer!

4. Mobilt, mobilt, mobilt

Eftersom att mer än hälften av alla sökningar på Googles söknätverk utgörs av mobiler tycker jag att mobilen förtjänar en egen punkt på denna lista. Med Google AdWords behöver du inte vara orolig över att förlora mobil-användarna, då det är möjligt att göra mobilanpassade annonser.

5. Till sist: Konkurrera mera!

I Google AdWords-annonser har du förvisso ett begränsat utrymme till att beskriva din business, men med rätt tips och trix kan du ge dig in i leken om högst placering på Google – även för de populäraste söktermerna. Framhäv din business, använd call-to-actions och glöm inte att använda extensions. Allt för att ta så mycket annonseringsplats som möjligt.

Jag har en personlig favorit bland dessa punkter och det är just att man kan göra marknadsföringen personlig och riktad mot varje enskild person. Ingen mer opersonlig reklam, tack för det Google AdWords!

/Christine