Detta modeord som kastas runt lite överallt i marknadsföringssammanhang går som bekant även under namnet INNEHÅLL. Och det säger ju egentligen inte ett dugg, men jag tror att alla är överens om vad som menas, nämligen att innehåll bara får kallas innehåll om det är fyllt med substans och av relevans för målgruppen. Ert innehåll måste ge målgruppen något, annars är det inte innehåll.
En stor del av mitt jobb handlar just om att ta fram och skapa innehåll till olika företag. Det häftiga med just digital marknadsföring är att jag kan se hur mina olika målgrupper svarar på olika typer av innehåll. Annat var det på den tiden man skrev copy och skapade layouter som sedan skickades iväg till print och boom så var det ”Snapat i sten” som kidsen hade sagt. För min experimenterande själ som nästan lite osunt går igång på A/B/C/D/E-testing, är den digitala marknadsföringen en lisa för själen.
Sedan några veckor tillbaka har jag jobbat med en ny kunds FB-annonsering och jag hade fördomsfullt nog en tydlig vision av vilken typ av innehåll som skulle fungera och mot vem. Som tur är litar jag mer på data än mig själv och byggde därför olika målgrupper och exponerade dem för olika versioner av innehållet. Det visade sig att det var den äldre målgruppen som gick igång på det väldigt ungdomliga budskapet och inte det lite mer sofistikerade budskapen. Otroligt intressant!
Så för att svara på den inledande frågan: skapa mycket content och testa det mot de olika målgrupperna och se vem som svarar bäst på vad och optimera utifrån det.
Vill du ha ett mer konkret svar på frågan innan du startar ditt innehållsskapande? Mitt enklaste och mest effektiva råd, tänk autentiskt material.
Exempel på hur en annons med autentiskt innehåll kan se ut:
Lycka till!