Detta är ett gästblogginlägg av Linus Holmgren på INKA Interactive som är en webbyrå i Malmö.

Senaste åren har det mobila användandet ökat drastiskt. Idag kan många hemsidor ha upp emot 60-70 procent av sina besök från olika typer av mobiltelefoner. Detta ställer krav på den mobila upplevelsen och hur du presenterar ditt innehåll för besökaren. Beroende på ditt syfte kan det finnas olika varianter för att presentera information i en mobil vy på bästa sätt. Nedan nämner vi de två vanligaste varianterna.

Responsiv hemsida

En responsiv hemsida beter sig flexibelt beroende på hur stor skärm du besöker url:en med. Är skärmen liten flödar informationen om och antingen släcks ut eller staplas på höjden. Detta ger en bättre upplevelse då man via mobilen slipper zooma utan istället kan scrolla vertikalt. Fördelen är också att du oftast bara behöver uppdatera på ett ställe; byter du en bild för desktopversionen är det samma bild som byts på den mobila versionen. Har du en separat mobilsida kan du behöva uppdatera på två ställen.

För- och nackdelar ur ett SEO-perspektiv: Den stora fördelen är att samma information kan användas oavsett vilken plattform den ska visas i. Du behöver alltså inte ta fram separat innehåll för varje kanal. Google tar även hänsyn till hur din hemsida presterar i desktop och mobilt gränssnitt. Har du en bra kodad och snabbladdad hemsida för mobilen kommer Google se positivt på det. Fördelen med en responsiv hemsida är också att varje sida får en separat URL vilket gör att du kan optimera lika specifikt som en hemsida. Nackdelen är att det är en kompromisslösning som kräver en del jobb för att det ska prestera bra i de mobila versionerna. Om du t.ex. ska optimera på bästa sätt ska du ha olika bildstorlekar av samma bild som hämtas beroende på plattformen de ska visas i. Detta kräver att du komprimerar och beskär alla bilder separat. Det är också svårt att särkoppla optimeringen från desktop till mobil om du har speciella sökord som varierar beroende på plattform.

Ritning på Progressiv Webb Apps av INKA Interactive

Progressiv webbapp

Har du hört begreppet PWA? Det står för Progressiv Webb App och det är en webbsida som i många avseenden beter sig som en app. Den startas från en ikon på hemskärmen, den har inte nödvändigtvis ett adressfält, den kan skicka push-notiser, och fungera offline. Skillnaden mot en hemsida är att den ofta tar lite längre tid att starta upp och att den inte byter url varje gång du byter sida. Läs mer om Progressiv Webb Apps.

För och nackdelar ur ett SEO-perspektiv: I dagsläget skapar PWAs inga fördelar ur ett SEO-perspektiv, snarare tvärtom. Om ditt företag känner att en responsiv hemsida kan fylla era behov är det sannolikt att föredra ur ett SEO-perspektiv. Men om du ser fördelarna med PWA ur ett funktionellt och affärsmässigt perspektiv finns det en del att tänka på. Bl.a. har Google alltid haft en tvivelaktig inställning till JavaScript, men det håller på att förändras. Därför är det viktigt att du ger Google möjlighet att kunna indexera informationen som finns i ditt JavaScript-ramverk. Tänk även på att använda kanoniska länkar för att undvika duplicerat innehåll. Men indirekt finns stora SEO-fördelar med en webbapp. Ofta löser en PWA ett funktionellt ”problem” för besökaren. Det kan handla om en kalkyl, visualisering m.m. Genom detta bör du få fler besökare till din hemsida som stannar längre vilket Google ser som positivt. Om din webbapp är bra bör också många länka till den vilket alltid boostar sökresultatet.

Är du mer nyfiken på ämnet? Kontakta oss på SEO Sverige eller skribenten Linus Holmgren på Webbyrån INKA.