Jag har arbetat med social media i många år nu. När jag började hette det ”det är bra för företaget att vara närvarande på Facebook”. Vilket idag får mig att dra på smilbanden.
Var vill jag egentligen komma?
Jo det händer mycket, hela tiden och att hänga med i utvecklingen är viktigt, absolut. Men det jag under alla mina social media-år, har lagt störst vikt vid, är att lyssna av vad mina följare ”går igång på”.
Hur tänker jag då?
Jag sitter också på möten och hyllar nya format, nya trender och svänger mig med termer som får mig att känna mig som den social media-nörd som jag antagligen är. Men om jag verkligen skulle förenkla och ge ett tips för er social media, så är mitt starkaste råd att testa, testa, testa.
Det är er målgrupp. Era följare. Mät vad just de går igång på. Där har ni grunden för att kunna utveckla och ta ert arbete i social media framåt. För det krävs lite mer än blott närvaro i dagens social medielandskap.
Vill du få hjälp med att testa dig fram och stärka ditt företags närvaro i social media. Kontakta kristina@seosverige.se
Läs mer om sociala medier.