Hur väljer man nyckelord med hjälp av sökordsplaneraren? Två tips för nybörjaren.

Nyckelords-research är en av de aktiviteter som är värd att spendera mycket tid på när det kommer till sökmarknadsföring. Här är två tips som hjälper nybörjare få en flygande start:

Tips 1: Dra nytta av sökordsplaneraren och använd den på rätt sätt.

Kanske undrar du vad sökordsplaneraren är?

Det är ett verktyg i Google AdWords som ger förslag på relaterade sökord till de varor eller tjänster du marknadsför. Du kan hitta verktyget här, efter att du loggat in på Google Adwords:

Bild på vart man väljer keyword planner

När du har matat in ett sökord skapar Google en lång lista med förslag som är relaterade till just det ordet. Det ser ut så här:

Bild på keyword planner

Sökordsplaneraren är ett bra verktyg som hjälper till att få en bredare sökordslista.

Tips 2: Försöka skapa en egen sökordslista först, och sen ta inspiration från sökordsplaneraren.

Ett vanligt misstag bland nybörjare är att gå igenom hela sökordslistan från sökordsplaneraren. Men listan som sökordsplaneraren genererar är helt enkelt för lång – det skulle ta timmar att gå igenom alla fraser och bestämma vilka som borde finnas kvar på listan och vilka som ska tas bort. Det bättre att börja med en egen lista först.

Vissa kan bli bekymrade och undra vad som händer om man förbiser nyckelord. Och det är bara att vänja sig – din sökordslista kommer aldrig bli färdig. Se den istället som ett levande dokument som hela tiden växer och krymper, allt utifrån resultatet av dina kampanjer. Den måste alltid förbättras. Du kan kontrollera resultatet av dessa sökord efter en stund och bestämma vad du vill behålla och vad du ska lägga till.

Så mitt förslag till er alla skulle vara: använd er av sökordsplaneraren, men överanvänd den inte. Se den som en kreativ, men lite slarvig kollega som är dålig på synonymer.

/Minli