Ett par vänliga påminnelser om nya uppdateringar i Google Ads.
Från och med 31 januari 2017, går det inte längre att redigera eller skapa textannonser på GDN (Google Display Network). Använd istället responsiva annonser som passar bättre för GDN. Ni bör tänka på det här redan nu om ni idag har textannonser på GDN. Det kommer att bli obligatoriskt att använda responsiva annonser.
Shopping
Har ni väldigt stora produktflöden, mer än 1000 produkter som uppdateras automatiskt?
En del som har blivit automatiskt uppdaterade har märkt att en del produkter slutar synas och får statusen: ”Product group emty”. Anledningen är att dina flöden är så stora att det blir problem att ladda upp ibland.
Dela upp dina flöden till flera istället och schemalägg uppdateringar för de olika flödena. I ditt Merchant Center kommer du ha flera flöden istället för ett och det betyder också att i ditt Ads konto kommer du ha shoppingkampanjer länkade till de olika flödena.
Gmail Ads
”Customer Match” är nu tillgängligt för Gmail Ads. Jippie!
Man kan använda Customer match på Gmail, Sök och Youtubekampanjer.
Inriktningar GDN och Youtube
Glöm inte att om ni bygger GDN eller Youtubekampanjer utan inriktning så kommer annonserna att synas på alla inriktningar istället som tidigare – inte alls. Standard är nu alla inriktningar, från och med 11 januari.
Utbildningar
26 januari – Ads Fundamentals i Stockholm
2 februari – Search Advertising i Stockholm
9 februari – Mobile Advertising i Stockholm
2 mars – Video Advertising i Stockholm
9 mars – Analytics i Stockholm
Mer information på events.withgoogle.com/utbildningar/