Det är inte längre en fråga om det är viktigt att synas i Googles sökresultat, det är ett måste! Det finns två olika sätt att göra det på, det ena är med sökmotoroptimering och det andra är med annonser (Google AdWords). Samlingsnamnet för dem båda kallar vi för sökmarknadsföring.
Sökmotoroptimering, det organiska alternativet, är bra för att bygga upp en långsiktig synlighet. Det krävs kontinuerligt arbete under en längre tid för att ta sig långt upp i sökresultaten och det uppfattas ofta mer trovärdigt än annonser. Resultaten kan vara svåra att mäta och det finns inga garantier för vilken placering du kommer att få.
Det går väldigt snabbt att komma igång med annonser, det är också enkelt att mäta och sedan att optimera för att få ett bättre resultat. Det kostar dock en summa varje gång någon klickar på din annons, men eftersom du kan rikta annonserna till potentiella kunder kan du ändå få hög förtjänst på din investering. Det finns inte heller här några garantier för vilken placering din annons kommer få, men du kan som sagt med hjälp av statistik optimera för ett bättre resultat.
Hur ska man använda sig av sökmarknadsföring?
Det mest optimala är därför att använda sig utav både sökmotoroptimering och annonser, det som vi kallar sökmarknadsföring. Målet är att alltid synas högst upp i sökresultaten. Med hjälp av den organiska trafiken kan du arbeta dig uppåt i sökresultaten under en längre tid och med Google AdWords kan du skapa annonser för specifika kampanjer eller för att synas hela tiden. Du satsar så mycket pengar du vill och väljer vem du vill rikta annonserna till.
Vill du veta mer eller behöver du hjälp med sökmarknadsföring? Vi har medarbetare som är grymma på både sökmotoroptimering och Google AdWords!
Kontakta oss idag för mer information på 040-722 80 eller info@seosverige.se.